Kvalita světla
Rozhodli jsme se vynechat technické elaboráty o barvě světla, o jasu, o světle difuzním a směrovém, atd.
Pro naše účely a pro publikum, pro které jsou tyto články psány, si vystačíme s rozdělením světla na přirozené a umělé a na tvrdé a měkké.
Přirozené vs umělé světlo
Přirozené světlo = zdroj světla je slunce. I odraz slunečního světla od čehokoliv je pořád světlem přirozeným.
Umělé světlo = zdrojem světla je žárovka, zářivka, halogen, blesk, atd. Odraz takového světla je světlem umělým, bez ohledu na to, od čeho se odráží.
Fotíme-li na zahradě mezi dopadajícími večerními paprsky a atmosféru si zpříjemňujeme světelnou girlandou na trámech pergoly, jde o světlo smíšené. Kombinaci přirozeného a umělého osvětlení.
Které ze zmíněných světel je lepší?
Záleží na tvůrčím záměru fotografa. Přirozené i umělé světlo se dá využít, pokud se s ním naučíte pracovat :).
Já mám raději světlo přirozené. Pravdou je, že “mu neporučíte”.
Světlo umělé lze mít pod kontrolou a v průběhu focení jeho množství, směr i kvalitu podřizovat svým potřebám.
Tvrdé vs měkké
Tvrdé světlo
Ostré polední slunce, světlo ze žárovky, ze světel vašich aut, atd…(určitě znáte scénu z filmů, kdy kriminalisté svítí podezřelým do obličeje…). Jednoduše řečeno světlo, které prochází skrz minimum vrstev, které by ho zjemnily.
Takové světlo má své využití při focení okamžiků, kterým sluší velký kontrast a tvrdé stíny. Například focení budov, scenérií se záměrem umocnit linie, hrany, kontury, atd.
Pro rodinnou a dětskou fotografii většina fotografů (včetně nás) volí světlo měkké.
Měkké světlo
Slunce procházející skrz mraky (oblačno, zataženo), slunce svítící do oken, které rozptyluje záclona, žárovka svítící skrz cylindr s propustností tak akorát nebo paprsky z halogenů vašich aut v chumelenici, kdy s každou sněhovou vločkou, kterou protnou, ztrácí na své ostrosti, atd.
Toto světlo s sebou přináší měkký přechod světel a stínů a sluší portrétům. Především dětem a ženám.
Příjemné je, že o něco více promíjí chyby ve směru svícení.
Když měkké světlo zasvítí do očí, model/ka to unese bez nutnosti šklebu na rozdíl od podezřelého, zmíněného o pár řádků výše.
Co dělat, když je v dosahu jen tvrdé světlo?
Dobrá zpráva je, že většinou existuje cesta, jak lze nepříznivé podmínky ovlivnit. Před ostrým slunečním světlem utečete do stínu, žárovku zacloníte (pozor na oheň, ten se cloní hůře :)), a nebo využijete odrazu tvrdého světla třeba od zdi, kam dopadá.
To je fantastická varianta, pomocí které dosáhnete parádních výsledků.
Závěr dnešní kapitoly
Z toho všeho vychází, že se nedá napsat “dobře je to, či ono”. Důležité je se naučit pracovat s dostupnými podmínkami. Umět je ovlivnit v maximální možné míře a využít jich pro svůj záměr.
Příští kapitola bude poslední, která se bude věnovat světlu a velice krátce na pár fotkách shrnu doposud nabyté vědomosti :).
Všechny fotky zde jsou pořízené mobilem s využitím prostoru 1,5 metru čtverečních, Ikea lampy a bílé zdi.